11 september 2008

För sju år sedan.. aa ni vet, har hört det förut, eller hur? Jag tänkte faktiskt igår på att det här är årsdagen & min host dad (som kan vara liite överbeskyddande ibland) sa åt mig tre gånger att jag borde vara lite extra försiktig idag, se upp för terrorister här i området och.. aa, ni vet. ;) Jag såg seriös ut och nickade allvarligt medan jag garvade inombords.

Klockan 9.00 imorse hölls en ceremoni vid Ground Zero. Jag satte på tv:n bara för att ha lite sällskap medan jag plockade undan Julias miljarder grejer och hörde medan de läste upp offrens namn.

En av dem bodde i Red Bank. Red Bank ligger tio minuter härifrån.

Den här mannen kanske var pappa. Kanske hade familjen en au pair, och förmodligen pendlade han varje dag med tåget in till New York - precis som mina host parents.

Jag kan inte riktigt förklara känslan, mer än att det var obehagligt. Om man tar bort all politik, det amerikanska God-save-America-flaggviftandet, all kitchig, överdriven sentimentalitet, Irak-kriget och alla andra misstag och omänskliga saker den här nationen, med George W Bush i spetsen - men definitivt inte ensam - har gjort sig skyldig till, så var den här mannen trots allt bara en människa. Han och hans familj förtjänade inte det här.

(... och inte heller förtjänar någon att se sin stad bombas, intas av amerikanska soldater eller vägras inträde här på grund av sin muslimska tro, men det där har jag redan tjatat tillräckligt många gånger om, eller hur?)


Igår var jag & Lena, en tysk au pair, på närmaste mall & shoppade alldeles för mycket.. men det var nice. :) Och nuu ska jag nog klä på mig något lite mer dressy än pyjamashotpants och en XXL-t shirt, för snart kommer en annan (tysk.. ofc) au pair hit, hon ville absolut hitta på någonting & jag föreslog ett café men nerå, hon ville komma hem hit. Eh. Men det blir nog trevligt.. :) Ja. Typ.


/M


Kommentarer
Postat av: Anonym

du älskert!

2008-09-11 @ 17:44:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0